Még az asztanai világkiállítás (június 10-szeptember 10.) előtt elindul a Wizz Air leghosszabb, Budapestről induló járata a kazah fővárosba.
Június 8-tól ugyanis hetente kétszer (csütörtökön és vasárnap) a légitársaság közvetlen járattal köti össze Budapestet és Asztanát.
Bár idén három új bázist is nyit (a napokban átadott kisinyovi mellett első nyugatiként júniusban London-Lutont, júliusban Várnát), a Wizz Air kelet felé is nyit – mutatott rá április 3-i sajtótájékoztatóján Váradi József, a cég vezérigazgatója. Az új járat esetében főként a kazah utasokra számítanak, akik számára nem csupán Budapest, hanem az innen elérhető további célállomások is izgalmasak lehetnek. Így a Wizz Air hazai útvonalhálózatán a fővárosból 62, Debrecenből 6 úti cél érhető el közvetlenül.
A piaci alapon üzemelő járat indítását hosszas tárgyalássorozat előzte meg, amelyhez a magyar kormány is segítséget nyújtott – mutatott rá Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Hazánk szerepel Kazahsztán hat stratégiai partnere között, és az asztanai nagykövetség mellett az Almatyban működő főkonzulátus nem csupán Magyarország, hanem további EU-s országok nevében állít ki vízumokat a kazahoknak. A további gazdasági, kereskedelmi, ipari, mezőgazdasági és turisztikai kapcsolatok erősítése érdekében azonban elengedhetetlen a közvetlen járat, amely a miniszter reményei szerint gazdaságosan üzemeltethető.
Magyarország és Kazahsztán tavaly novemberben írták alá a járat üzemeltetéséről szóló szándéknyilatkozatot – mondta el Nurbah Rusztemov, Kazahsztán nagykövete, aki szerint mindig is komoly kereslet mutatkozott az útvonal iránt, amelytől ő is az üzleti kapcsolatok bővülését várja.
Ám a járat nyitása – mivel nem uniós tagországról van szó – a két ország közötti, még az ezredforduló környékén megkötött bilaterális egyezményen alapult, amelynek szövegét aktualizálni kellett, majd ezt az EU-val jóváhagyatni. Ami pedig a desztináció(k) bevezetését illeti, Váradi József úgy véli, sokat tanultak a bakui nyitásból, és bár mindenhol mások az igények és az utazási szokások, az elérhető árú jegyek a kulturális különbségektől függetlenül sikert aratnak. Kezdetben 70-75 százalékos töltöttséggel számolnak, de ez az arány gyorsan fel tud menni 80-90 százalékra, és amennyiben igény mutatkozik rá, a bővítésre is rendelkezésre áll a kapacitás.
A Wizz Air egyébként a tavalyi évet Európa legdinamikusabban fejlődő légitársaságaként zárta: teljes útvonalhálózatán 18 százalékkal, 22,6 millióra bővült utasszáma, míg a magyarországi járatain még ennél is nagyobb, 23 százalékos emelkedést zárva 3,7 millió utast szállított. Az idén induló – összesen 10 új – járatoknak köszönhetően immár 4,8 millió férőhelyet kínál hazai hálózatán, és összességében további 22 százalékos utasszám-emelkedést remél Váradi József.
A magyar utasoknak jó hír, hogy idén január elsejétől Kazahsztán megszüntette a vízumkötelezettséget az uniós állampolgároknak, így 30 napig vízummentesen tartózkodhatnak a közép-ázsiai országban.
Forrás és kép: turizmus.com